Strategie města je základ

2. 11. 2020čtení na 6 minut

Smyslem participace je  zapojení lidí do rozvoje města. Pro to je dobrá strategie základ. Musí mít jasnou vizi a konkrétní plán, jak ji dosáhnout. Musí být jednoduchá a srozumitelná pro všechny. Musí reagovat i na čím dál rychleji se měnící svět, protože jinak skončí zapomenuta v šuplíku.

dada

Jděte s dobou !

Zapomeňte na analytické modely, které vznikly v minulém tisíciletí, navíc pro potřeby soukromých firem. Místo SLEPT, SWOT, STEEP se zaměřte se sledování megatrendů, které ovlivňují náš život. K čemu je jsou všechny zastaralé analýzy, když se zaměstnanci nepřipojí z domu na sdílené disky.

Analyzujte vhodná data

Jednoznačným trendem je strategie postavená na datech která mají skutečnou hodnotu. Ta jsou všude kolem nás, jen je potřeba udělat krokze zaběhlých postupů. Zkuste místo 100 stránek složitého analytického textu, který nikdo nepřečte, vytvořit 30 hodnotných „čísel“ a trendů jejich vývoje.  Uvidíte, jak se hned rozproudí diskuze nad jejich významem.

Vize města jako základ

Vize není o opravách chodníků, vize je o budoucnosti. O odvaze. Umíte si představit, jak bude vypadat Vaše město za 20 let? A znají Vaši vizi i občané? 

Buďte kreativní. Buďte konkrétní. Z Vaší vize musí být všem jasné, čeho chcete dosáhnout. zapomeňte na otřepaná spojení jako „efektivní úřad“, „dobré podmínky pro život“, „místo pro výchovu dětí“ apod., která jsou dnes samozřejmá. Nebojte se být ambiciózní. Velká vize dokáže spojit lidi.

Zapojte co nejvíce občanů 

V každém městě žijí chytří a aktivní lidé. Jejich ochota sdílet své zkušenosti a znalosti je závislá na důvěře, kterou ve vedení města mají.

Veřejné projednání strategie už dnes nestačí. Nenechte se otrávit několika jedinci, kteří nikdy nebudou souhlasit s ničím. Buďte otevření, transparentní, ochotní naslouchat. Využívejte všechny možnosti, které dnes participace nabízí. Věnované úsilí se Vám mnohonásobně vrátí.

Neztraťte kontrolu

Můžete napsat skvělou strategii. Odvážnou, ambiciózní, motivující.Ale pokud ji nedokážete uřídit, skončí jenom jako sen.

Nepotřebujete nic více, než manažerské dovednosti. Rozdělení úkolů, přidělení odpovědnosti, fázování v čase, kontrola. Pokud chcete strategii naplnit, musí se stát součástí pracovní náplně všech. Základem uvažování.

Stohy papíru? Ne, stačí mapa

Jak strategii představit občanům? Jaký komunikační nástroj zvolit? Stačí strategii po schválení umístit mezi další dokumenty a na internetové stránky města?

Dnešní svět je přesycený informacemi. Málokdo ví, co četl včera, natož minulý týden. Komunikační platformy míchají různé druhy informací. Přitom není nic jednoduššího, než strategii města ukázat občanům na mapě a jejím prostřednictvím je informovat o pokroku. Prostě mít všechny informace o rozvoji města na jednom místě. Nic více.