Jak to vidíme v #PinCity: Sociální sítě jako metoda participace

20. 9. 2020čtení na 6 minut

Popularita sociálních sítí v posledních deseti letech stále roste a využívá je stále více uživatelů. Data ukazují, že v České republice má profil alespoň na jedné z nich 5,7 milionu obyvatel, což je 54 % populace.

dada

Průměrný uživatel stráví na sítích denně přes dvě hodiny (přesně je to celkem 143 minut).  Během těchto dvou hodin se mu svůj obsah snaží pomocí placené propagace doručit celá řada firem a značek. Dostává ale také informace od svých přátel a známých nebo ze zpravodajství. Součástí těchto informací jsou také příspěvky od stránek, které uživatel sám cíleně sleduje.

Většina měst a obcí v ČR má založený profil alespoň na jedné sociální síti a více či méně zde také aktivně komunikuje. Facebookový profil se tak stal další platformou pro komunikaci s občany.

Pokud se na sociální sítě podíváme z hlediska participace, všimneme si zajímavého trendu. Stejně jako u jiných témat není snadné uživatele „přimět“ k zapojení (tedy engagementu) a pokud už zveřejňují svoje názory, tak jsou bohužel většinou negativní.

Hlavním důvodem nezapojování se je především složitý proces, kterým může uživatel prezentovat svůj názor. Při komunikaci tedy města nesmí zapomínat na hlavní důvod, proč jsou lidé na sítích – chtějí se bavit, chtějí mít přehled a chtějí interagovat se svými přáteli.

Přesto jsou ale sociální sítě skvělým nástrojem na získávání zpětné vazby – chcete znát názor obyvatel vašeho města? Tak se jich jednoduše zeptejte na Facebooku, který nabízí celou řadu interaktivních formátů.

Zapomeňte na dlouhé texty, kdy otázka stojí na samotném konci. Využijte například ankety, hlasování pomocí FB Reactions, živá vysílání s prostorem pro dotazy a další. Pokud budete komunikovat jednoduše a přitom zajímavě, tak zvyšujte pravděpodobnost zapojení, a to nejenom na vlastním profilu. Jestliže uživatele zaujmete, tak je vysoce pravděpodobné, že vaše příspěvky bude sdílet na svém osobním profilu a tím se dostanete do povědomí dalších lidí.