Budování zdravé komunity

1. 4. 2020čtení na 6 minut

Pomalu, ale jistě se online komunikace stává standardem nejen v řízení měst, krajů, ale i organizací na celostátní úrovni. Můžeme ale říct, že si vystačíme s formulkou „najdete nás i na sociálních sítích“? Nebo je to jen dobrý odrazový můstek k něčemu lepšímu?

dada

V první řadě je potřeba si odpovědět na klíčovou otázku: chci, aby komunikace vedla k většímu zapojení občanů, nebo to dělám, protože je to zrovna „cool“ a nechci dostávat všetečné dotazy? Pokud jste si odpověděli kladně na první část otázky, pak jste na dobré cestě. Budovat aktivní komunitu se totiž vyplatí!

Pojďme si tedy v rychlosti říct, jaké výhody může mít systematické zapojení (participace) občanů a zájmových skupin a hlavně - jak na to a jak vám s tím můžeme v PinCity pomoci.

Výhody aktivní komunity

Stěžejní výhodou budování komunity obecně nebo prostřednictvím PinCity či jakékoli jiné platformy je bezpochyby zpětná vazba od relevantních uživatelů pro management města (kraje, organizace…). Tu je následně možné využít pro řadu navazujících účelů, například:

  • navedení občanů na off-line aktivity
  • sledování a analýzu aktivity zapojených občanů v čase
  • využití poznatků pro zlepšování městských služeb

Zapojení komunity do rozhodování a aktivní komunikace s ní se vám ale vrátí i ve zvýšené důvěře občanů. Díky transparentnímu rozhodování se zvýší i pravděpodobnost, že vaše komunita bude pozitivní a konstruktivní.

Zásady pro budování silných (nejen) online komunit

Většina online komunit dnes roste ad-hoc způsobem. Lidé se zaregistrují, protože buď musí, nebo jsou na platformu/stránky odkázáni na základě konkrétního zájmu o konkrétní projekt či aktivitu. Na druhé straně chybí systematická snaha o zapojení občanů a dialog s nimi.

V PinCity na to chceme jít z úplně opačné strany. Chceme být prostředníkem, který města a lidi přivede dohromady a pomůže jim najít společnou řeč. Ale jen PinCity samo o sobě úspěch nezaručí, takže si pojďme říct alespoň pár bodů, které je dobré mít celou dobu na paměti.

  • Čas, energie… a hodně motivace

Ať už v aktivní komunikaci s občany máte nějaké zkušenosti nebo se k budování komunity ve vašem městě teprve chystáte, neuspějete, pokud si na to nevyčleníte adekvátní čas a energii. Ideálním řešením je přenést odpovědnost na jednoho úředníka nebo zaměstnance, který se bude participaci věnovat.

Připravte se také na to, že všechno nepůjde hned, obzvlášť pokud s participací ve vašem městě teprve začínáte. Lidé si totiž na každou novinku musí zvyknout. Klíčem je komunikovat průběžně, často a pozitivně a výsledky se postupně dostaví.

  • Participace musí být zábava, ne povinnost

Jak nejlépe přitáhnout pozornost k rozvojovým projektům? Od začátku uvažujte, jak udělat komunikaci pro komunitu co nejzajímavější. Proč by lidé měli chtít věnovat svůj čas a zapojit se do projektu? Co jim tato aktivita přinese? Zkoušejte různé možnosti participace - ankety, soutěže, ale nezapomínejte i na off-line aktivity, jako mohou být různá setkání s občany či zájmovými skupinami.

  • Buďte otevření

Rozhodli jste se, že chcete rozvíjet město i s pomocí občanů? Výborně! S komunikací u každého projektu začněte co nejdříve a poskytněte občanům maximum informací. Snažte se být tím, kdo se ujme iniciativy a nebojte se jiných názorů. Snažte se hledat styčné body tak, aby byli maximálně spokojení všichni.

  • Ukažte, že nasloucháte

Všechno, co jsme doteď napsali, nebude mít příliš význam, pokud lidé neuvidí, že jejich aktivita má smysl. Tím, že ukážete, že připomínky berete v potaz a občané tak mají reálnou šanci promluvit do podoby města a jejího řízení, se zvýší důvěra obyvatel, na jejímž základě budete moci rozvíjet další vztahy.